Training 'Therapie in Beeld' (poppetjes methodiek) - 3 dagen

2024 Is het laatste jaar dat de training 'Therapie in Beeld' zal worden gegeven. Willemijn (trainingsactrice) en Gerrie gaan andere dingen doen. Als je dus nog mee wilt doen is dit de laatste ronde.

 

De 3-daagse training ‘Therapie in Beeld’ voor professionals is een op de praktijk gerichte training waarin je leert werken met de beeldtaal en de  poppetjesmethodiek. Hierbij worden Playmobil en Duplo poppetjes gebruikt. Deze beeldtaal vindt zijn oorsprong in de contextuele therapie en gedachtegoed maar is door te vertalen naar iedere andere vorm van therapie. Deze methodiek is een sterk visuele taal en daardoor een onmisbare aanvulling op het gesproken woord en het lezen van lichaamstaal. Deze beeldtaal spreekt veelal krachtiger dan woorden en is uitermate geschikt voor jou als:

  • hulpverlener
  • coach
  • maatschappelijk werker
  • psycholoog
  • psychotherapeut
  • jeugd- en gezinsprofessionals
  • en anderszins opgeleide professional in bijvoorbeeld het onderwijs of zorg en welzijn.

 

De oorsprong van deze beeldtaal met poppetjes

De beeldtaal vindt zijn ontstaan bij Marleen Diekmann-Schoemaker (1949-2007) die in haar werk in oorlogsgebieden, waar zij de taal niet sprak, de duplo van haar kinderen gebruikte om zich verstaanbaar te maken en naar de ander te luisteren. Zij gebruikte een volwassen duplo poppetje en een klein duplo poppetje die samen één persoon verbeelden: de volwassene en het innerlijke kind. Tijdens mijn werk met oncologiepatiënten heb ik deze taal doorontwikkeld en deze uitgebreid met een derde poppetje: het deel van een persoon dat omgaat met de moeilijkheden in het leven, het copingmechanisme of parentificatie.

Hoe de poppetjes ons innerlijk gesprek verbeelden

Hieronder leg ik graag iets meer uit over de drie verschillende poppetjes van het innerlijk gesprek.
  1. Een volwassen deel (verbeeld in een neutraal volwassen poppetje)
  2. Een eigenheid (verbeeld in een klein playmobil poppetje)
  3. Een copingmechanisme/parentificatie (verbeeld in een kwaliteiten poppetje).

Nummer drie, het kwaliteiten poppetje. Het is door jouw eigenheid poppetje uit zijn schatkist gehaald om je ouders te geven of om jezelf te beschermen. Dit copingmechanisme heb je meegenomen in je volwassen leven. Het is vaak het deel wat je maakt of breekt. En waar de ander op valt of op stukloopt.

Deze drie delen in jou praten met elkaar. Wanneer er sprake is van een constructief innerlijk gesprek voert dit drietal dagelijks een gesprek of discussie om vervolgens op passende wijze in dialoog met de ander te gaan. Wanneer jouw volwassene geen structuur in jouw denken aanbrengt wordt dit denken vaak benoemd als ‘malen’.

Contextueel gedachtegoed

Inhoudelijk heb ik vanuit mijn professie deze training volledig gebaseerd op het contextuele gedachtengoed van Ivan Boszormenyi-Nagy (1929-2007). Deze beeldtaal geeft niet alleen zicht op de feiten (Dimensie 1), inzicht in de psyche (Dimensie 2) en de interactie met de ander (Dimensie 3), maar maakt de natuurlijke wetmatigheid van de relationele ethiek (Dimensie 4) zichtbaar voor zowel de cliënt als therapeut.

Wat je moet weten over deze training

Therapie in Beeld’ onderscheidt zich nadrukkelijk van andere werkwijzen, zelfs van andere werkwijzen met poppetjes. Het bestaat uit een intrinsiek ontwikkeld gedachtegoed en mede door het copingmechanisme poppetje, die in andere werkwijzen ontbreekt, laat het zien wat het leven in al zijn complexiteit behelst. Je leert deze beeldtaal aan en maakt hem je eigen omdat hij weerklank vindt in je eigen persoonlijkheid en context. De vertaling naar je professie volgt dan als vanzelf. Je leert vooral met (verbindende) vragen via de poppetjes te spreken en daarop terug te luisteren. Het zijn de vragen die de poppetjes doen leven.

Qua vorm biedt deze training een extra didactische dimensie omdat je werkt met een trainingsacteur (vaste trainingsacteur, Willemijn Goos) en daarbij door mij wordt gecoacht.
Programmalijn

  • Dag 1 bestaat uit theorie die je ervaringsgericht krijgt aangeboden. En maak je kennis met de kern van de methodiek
  • Dag 2 wordt er veel geoefend met de trainingsacteur. Je wordt daarbij door mij gecoacht om jezelf de theorie eigen te maken en de vertaling naar je eigen grondhouding te kunnen maken.
  • Dag 3 gaat over de vertaling van de beeldtaal naar jou eigen vakgebied. Oefen je weer met de trainingsacteur als jou client.  Ook dan wordt je daarbij door mij gecoacht om eerder genoemde redenen.
  • na het volgen van deze training heb je de mogelijkheid om je verder te ontwikkelen in het werken met de poppetjes. Zie de 5-daagse training verdieping in de beeldtaal en contextueel denken 

Eerstvolgende trainingsdata,

2024 Locatie Olst ( LET OP: LAATSTE TRAININGSJAAR)

  • maandag 5 februari, dinsdag 5 maart en donderdag 11 april
  • dinsdag 9 april, donderdag 30 mei en maandag 17 juni
  • maandag 7 oktober, dinsdag 5 november en maandag 2 december
  • maandag 18 november, dinsdag 19 november en donderdag 12 december

 

Meer informatie

Tijd: 
Dagelijks van 10.00 uur tot 16.30 uur.
Plaats: 
Locatie: Boxbergerweg 31/31 A. 8121 PS Olst.
Kosten per persoon:
- inschrijfgeld* € 199,- excl. btw 
- programmageld € 799,- excl. btw
Deze kosten zijn inclusief reader, koffie/thee en luxe lunch
* De inschrijfkosten ontvang je bij een eventuele annulering (vanuit de deelnemer) niet retour.

Bij vragen/ interesse kan je altijd mailen naar inschrijven@gerriereijersenvanbuuren.nl. Vind je het fijn om even te bellen met Gerrie om te overleggen dit is altijd mogelijk!

De locatie is te fietsen vanaf station Deventer (22 min.) of station Olst (16 min.) Met de auto ook goed te doen er is genoeg en gratis parkeergelegenheid voor de deur. Overnachtings mogelijkheden genoeg in Olst, Diepenveen (bijvoorbeeld Klooster Nieuw Sion) of Deventer ( Broederenloft/Jeppe).

Ervaringen van deelnemers:

Margé - Coach 

In mijn professionele ontwikkeling als coach wilde ik bewust werken aan mijn grondhouding. Daar waar ik niet kon komen met andere modellen en theorieën, voelde ik intuïtief aan dat ik meer kennis moest nemen van het contextuele invalshoek. Door hierbij de vertaalslag te maken vanuit de Beeldtaal naar mijn eigen ontwikkelingsgeschiedenis en hoe dit vorm heeft gekregen in mijn professionele wording, maakte het los in mij waar ik nog op vastliep. Dit heeft een groeispurt gegeven zowel in dieper kunnen wortelen en rust vinden als in mogelijkheden wat ik kan aanbieden aan coachees.  Deze werkwijze geeft hoop aan wie zijn eigen geschiedenis en de (intergenationele) familierelaties recht wil doen. Door de training luister ik op andere wijze naar klanten. Ik probeer te zoeken in de kern waar het op vastloopt in relaties, wat vaak gaat om de dynamiek tussen ouders en kinderen. Door hier te zoeken, perspectief te verbreden, ontstaat ruimte voor de klant om zelf te kiezen hoe naar situaties vanuit verleden, boodschappen en (familie)dynamieken te kijken.

Christa - Contextueel coach

Wat mij vooral is bijgebleven dat de training helend is voor jezelf en de ander.
Veel inzichten, doorbraken, herkenning en ontwikkeling heb ik ervaren door het volgen van de training.
Daarnaast ben ik gesterkt in wie ik ben als professional. Ik werkte nooit vanuit de visie dat ik degene ben die de oplossingen heeft, maar ik stelde de juiste vragen waardoor de ander tot inzichten kwam. Zo werkt de poppetjesmethodiek ook voor mij. Ik stel de juiste vragen waardoor de ander via het beeld tot inzichten komt. Ik geef enkel sturing, maar de richting bepaald de ander.

Ik raad de training iedereen aan die niet de oplosser wil zijn, maar wil ontdekken hoe je de ander tot een oplossing kan laten komen.
De inhoud van de training is scherp, kritisch, uitnodigend, informatief en diepgaand. Trainer heeft kennis, kunde, communiceert duidelijk en ziet je als persoon, als mens. Acteur weet goed in te spelen op degene die tegenover haar zit en weet dusdanig te acteren dat het niet voelt alsof je met een acteur aan tafel zit.

 

Martine - Systeembehandelaar/ Contextueel therapeut

De training bij Gerrie is voor mij een kennismaking geweest met het werken met poppetjes en het contextuele gedachtegoed, maar vooral ook een ‘kennismaking’ met mijzelf.

Door te kijken naar de poppetjes die verschillende delen van mijzelf lieten zien, en door te ontdekken hoe deze zich ontwikkeld hebben vanuit mijn gezin van herkomst, leerde ik veel over mijzelf en ik ontdekte ook hoe dit doorwerkt in mijn relaties tot anderen, zowel privé als in mijn werk. Doordat ik dit zelf zo heb mogen ervaren, weet ik wat de kracht van het beeld kan zijn en hoe het kan doorwerken in de periode na een sessie.
Gerrie leert je hoe je het materiaal kan inzetten om cliënten tot ontdekkingen te laten komen en vervolgens ook om tot actie te komen in belangrijke relaties.

Het was waardevol dat het zelf ervaren van de kracht van de Beeldtaal een groot aandeel heeft in de training, naast dat Gerrie je ook traint in hoe je dit zelf in je werk kan toepassen. Wat ik hierin echt een meerwaarde vind, was om Gerrie aan het werk te zien met Willemijn als cliënt en om zelf ook met haar te kunnen oefenen om op deze manier te leren welke manier van vragen stellen bij het beeld helpend is.

Ik kan iedere hulpverlener aanraden om op deze manier kennis te maken met de Beeldtaal én met zichzelf.

Willem - Maatschappelijk werker

Toen ik me aanmeldde had ik nog weinig kennis van de contextuele benadering. Toch was die eerste training daar voldoende op afgestemd. De op de basistraining volgende vijfdaagse training met haar thema`s gaat verder en is een echte verdieping. Het unieke van de beeldtaal is dat het zo ondersteunend werkt en de cliënt gemakkelijker woorden
kan geven aan situaties die soms moeilijk onder woorden zijn te brengen. Werkend met de beeldtaal zie je soms de spreekwoordelijke kwartjes vallen als een cliënt zijn eigen situatie van een afstand bekijkt. De contextuele theorie heeft haar eigen taal en begrippen. Om deze theorie naast de hypothesevorming en de vraagstelling ook nog tegelijk in de beeldtaal eigen te maken is in de aanvang hard werken.
Maar nieuwe vaardigheden leer je door te oefenen. Voor dat oefenen is veel aandacht in de trainingen.

Samen met een trainingsacteur loodst Gerrie de cursist door de training. Dit werken met een acteur is erg ondersteunend is omdat zij rolvast is en er zo goed uitgebeeld en gevoeld kan worden hoe de beeldtaal zijn werk doet. De contextuele benadering en de zo goed aansluitende beeldtaal zijn niet alleen in mijn professionele vorming, maar ook in mijn persoonlijke ontwikkeling erg belangrijk gebleken. De onderstroom van de intergenerationele familiedynamiek is een factor die mijns inziens in de hulpverlening te weinig aandacht krijgt.


Accreditatie

De behaalde studie-uren tellen mee in het kader van de bij-en na-scholingsverplichting. Klik hier voor meer informatie over de accreditatie.

Mogelijkheden voor groepen of In-Company

Mocht je geïnteresseerd zijn om als groep een training (eventueel op locatie) te ontvangen, geef dit dan aan in het bericht aan de rechterzijde.

Playmobil poppetjes winkel tips


- In Gorinchem fysieke EN een online winkel www.depoppetjesshop.nl van in en verkoop van tweedehands playmobil
- In Heiloo,  www.2ehandsplaymo.nlinfo@2ehandsplaymo.nl  Mobiel: +31 (0)6 234 33 084. Online Winkel met heel groot en schoon aanbod in tweedehands poppetjes en accessoires. (10% korting voor deelnemers van de training Therapie in Beeld, met gebruik van kortingscode)
- Winkel met veel materialen, schatkistjes en specifieke poppetjes  www.werkenmetpoppetjes.nl
- Node Shop, beeldmateriaal,  https://www.node-shop.nl  (10% korting voor deelnemers van de training Therapie in Beeld, met gebruik van kortingscode)
- Voor online bestellingen. Zie Instagram account: www.playmobil4coaching.nl  

 

 

    Aanmelden